Nykyisin netistä ostaminen on niin olennainen osa monen ihmisen elämää, että on vaikea edes kuvitella aikoja ennen kuin se oli mahdollista. Nykyihmiset ovat niin tuudittautuneita siihen, että netistä voi tilata vaikka pari senttiä maksavat ruuvit suoraan postilaatikkoon ilmaiseksi Kiinasta kuljetettuna, että on omituista edes muistella, millaista oli aika ennen verkkokauppoja. Siksi onkin hauska välillä muistuttaa itseään siitä, että oikeastaan verkkokaupat ovat olleet nykyisen kaltaisessa aktiivisessa käytössä vain vähän yli vuosikymmenen ajan.
Digitalisaatio toi mukanaan verkossa shoppailun
Jos hypätään hieman pidemmälle historiaan eli 90-luvulle, oli maailma jonkinasteisessa murroksessa. Tietokoneita oli jo olemassa, mutta ne eivät tarjonneet järin laajoja mahdollisuuksia joitakin viihteellisiä pelejä mukaan lukematta. Moni luotti vielä viestinnässä ihan tavalliseen kapulakännykkään ja kaikki shoppailu hoidettiin liikkeissä tai joissakin tapauksissa hieman huonomaineisista postimyyntikatalogeista. Tuolloin shoppailun ei oikeastaan edes voitu kuvitella tulevan koskaan kovinkaan suureen muutokseen, saati sitten että tämä muutos tulisi tapahtumaan jo seuraavalla vuosikymmenellä.
Kun 2000-luvulle tultaessa tietokoneet ja internet alkoivat yleistyä, ei niitä vieläkään löytynyt aivan jokaisen kodista. Moni joutui päätelaitetta käyttääkseen suunnistamaan kouluun, töihin tai vaikkapa julkiseen kirjastoon. Lopullinen mullistus, joka tulisi muuttamaan maailmaa ennennäkemättömällä tavalla, koettiin itse asiassa vasta lähempänä 2010-lukua älypuhelinten tultua suurille markkinoille julkiseen levitykseen.
Älypuhelimet olivat ikään kuin pienikokoisia tietokoneita, jotka yhdistivät puhelimen ominaisuudet tuhansiin muihin sovelluksiksi kutsuttuihin apuvälineisiin. Älupuhelimen avulla oli mahdollista puhua, tekstata, laskea, käyttää internetiä, käyttää karttaa, asettaa herätyskello ja paljon, paljon muuta. Kun ihmiset alkoivat pikku hiljaa kasvaa laitteisiinsa kiinni enemmän ja enemmän, alettiin tämä luonnollisesti huomata myös markkinointimaailmassa. Monet suuret brändit avasivat verkkokauppoja, joiden avulla ostoksia oli helppo tehdä suoraan kotoa käsin. Myös maksaminen onnistui sähköisesti suoraan verkkokaupassa, mikä teki verkossa ostamisesta vieläkin helpompaa.
Kun yhtälöön lisätään vielä 2010-luvulla räjähdysmäisesti yleistyneet aasialaiset halpatuotekaupat, ei ihmisiä voida syyttää shoppailumaniasta. Alhaiset hinnat ja ilmainen toimitus suoraan kotiovelle houkuttelevat monia. Kuka nyt olisi osannut ajatella, että voisit tilata vaikkapa yksittäisen huovutusneulan toisesta maasta, ja se toimitettaisiin kotiovellesi maksutta?